OBS! Vällingby Djurklinik har inte öppnat ännu! Hemsidan är fortfarande under konstruktion :-)

Inför besöket

Dobbie och Gizmo, riktiga aristocats
Dobbie och Gizmo, riktiga aristocats

Läs mer om särskilda råd vid transport av katt.

  • Kom i god tid. Vi har tyvärr ingen egen parkering och ibland kan det ta en liten stund att hitta parkering. 
  • Har du varit på en annan klinik tidigare? Mejla gärna tidigare journalkopior innan besöket. 
  • Försäkring? Tag med försäkringsdetaljerna.
  • Vaccination? Glöm inte vaccinationsintyget!
  • Betalning sker med kort eller Swish. Ej kontant eller faktura.
  • Vid uteblivet besök debiteras en avgift. Var vänlig och avboka senast dagen innan besöket.
  • Har du en reaktiv hund eller en väldigt stressad katt? Säg till innan så vi kan anpassa bokningen, eller kanske skriva ut något lugnande innan. 
  • Om ditt djur ska sederas (ges lugnande) eller sövas - glöm inte att det ska vara fastande 4-6 timmar före besöket. Vatten går bra. Läs mer om inför operation här. 
  • Smittsam sjukdom? Om ditt djur hostar, snorar, kliar kraftigt eller du misstänker smittsam sjukdom, säg till vid bokningen och följ instruktionerna. 

GDPR - Vi skyddar dina uppgifter och använder dem endast för att ge dig och ditt djur bästa möjliga vård. Läs mer om GDPR här. 

Inför sövning eller sedering

Fasta -

Djuret ska ha fastat minst 4-6 timmar före besöket, men vatten går bra fram till 1 timme innan besöket. I vissa situationer kan andra rekommendationer gälla, då informerar jag dig om det.

Välrastad -

En hund får gärna vara välrastad när den kommer, en katt gör som den vill.

Ren -

En hund ska vara så ren som möjligt, gärna badad dagen innan. En katt sköter det själv.

Trygg -

Om ditt djur ska stanna kvar på kliniken utan dig, tag gärna med en personlig filt, klädesplagg eller annat som luktar "hemma".

Säker -

Märk upp koppel, sele, halsband, kläder, transportbur m.m. med djurets namn och ditt telefonnummer.

Information -

Tag med eventuella journalkopior från tidigare besök på andra kliniker. Ha med relevant information om pågående medicinering, aktuella sjukdomar och annat som kan vara bra att veta (t.ex. om ditt djur behöver munkorg eller har andra specialbehov).

Ombud -

Om du skickar ditt djur med någon annan måste den personen vara över 18 år och ha goda kunskaper om ditt djur. Se gärna till att du finns tillgänglig per telefon om frågor skulle uppstå. Ombudet bör ha en fullmakt med sig och kunna legitimera sig.

Godkänn -

När du lämnar ditt djur för sövning har du godkänt och accepterat villkoren nedan inför operation.
"Jag är informerad om att sedering och narkos alltid innebär en risk för komplikationer, likaså att komplikationer kan inträffa även under eventuell läkningstid.
Jag förbinder mig att hämta mitt djur på avtalad tid samt att erlägga betalning i samband med hämtningen av mitt djur.
Jag godkänner härmed att överenskommet ingrepp utförs och förstår att i händelse av oförutsedda komplikationer så kan eventuell prisuppgift förändras."

Transport av katt: 11 korta tips 

(fler tips om transport finns här)

  1. Ha ALDRIG katten lös i bilen eller i väntrummet. Koppel och sele är bara ok om din katt är väldigt van vid dem.
  2. Välj en stabil transportbur som kan öppnas både ovanifrån och från sidan. Bäst är om övre halvan kan lyftas av så att katten kan undersökas i buren utan att behöva lyftas/dras ut ur den.
  3. Hemma: lämna buren framme, öppen och synlig, helst på samma ställe hela tiden, så att katten betraktar den som en del av möblemanget och i bästa fall använder den som gömställe.
  4. Gör buren så bekväm som möjligt. Lägg in något som luktar som du eller din katt. Du kan försiktigt gnida en handduk mot kattens ansikte för att fånga dess lukt.
  5. Spraya gärna buren eller bäddmaterialet med kattens ansiktsferomoner (Feliway ®) 30 minuter före resan. Ta med extra bäddmaterial så att du kan byta om katten kräks, kissar eller bajsar i buren.
  6. Om katten inte vill gå in i buren spontant, lyfter du in katten lugnt genom öppningen på ovansidan. Alternativt så lyfter du av den övre halvan och sätter tillbaka den när katten sitter i den undre delen. Det är oftast lättare att "backa" in katten med rumpan först, vem vill väl bli instoppad med huvudet först i ett trångt utrymme?
  7. Om katten får panik av buren kan du linda in katten i en handduk (som du har sprayat med Feliway ® 30 min innan) och sedan sänka ner den i buren. Tillåt katten att lugna ner sig först innan du tar fram handduken och linda in den utom synhåll för buren. Ett annat alternativ är att mata din katt i buren flera gånger i veckan, när det är dags att åka låtsas du att du matar den som vanligt och stänger buren innan den går ut igen.
  8. I bilen; spänn fast buren med säkerhetsbälte eller ställ den på golvet bakom ditt säte. Det är viktigt att buren står så stilla som möjligt och den får absolut inte välta! Kör så lugnt som möjligt och spela inte hög musik eller radio. Prata lugnt med din katt, ju tystare och lugnare du är desto bättre för katten. En del katter vill kunna se ut men de flesta katter mår bättre av att du täcker buren med en handduk t.ex.
  9. När du bär buren försök hålla den den så rakt som möjligt och undvik att låta den slå mot dina ben. Undvik plötsliga lyft och liknande. När du ställer ner/lyfter upp buren gör det långsamt och undvik att vinkla på buren för att titta in t.ex.
  10. I väntrummet; ställ inte buren på golvet. Använd bord, stolar, fönsterbänk eller ditt eget knä för att ställa buren på. Undvik att ställa den med öppningen rakt mot ett annat djur. Vänd öppningen mot dig hela tiden och håll buren övertäckt med en handduk.
  11. Visa samma hänsyn på vägen hem!

GDPR-policy för Vällingby Djurklinik

På Vällingby Djurklinik värnar vi om både din och dina djurs integritet. Denna policy beskriver hur vi samlar in, behandlar och skyddar personuppgifter i samband med att vi erbjuder medicinsk vård och behandlingar för ditt djur, enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och de särskilda krav som gäller för veterinärverksamheten.

Vilka uppgifter samlar vi in? För att kunna erbjuda våra tjänster samlar vi in följande information:

  • Personuppgifter: Namn, adress, telefonnummer, personnummer och e-postadress.

  • Djuruppgifter: ID-nummer, art, namn, födelsedatum/ålder, hälsostatus, behandlings- och vaccinationshistorik samt övriga relevanta journalanteckningar.

Användning och delning av uppgifter Vi använder dina uppgifter för att:

  • Administrera och dokumentera behandlingar samt upprätta och underhålla djurjournaler i enlighet med journalföringslagen och bokföringslagen.

  • Hantera bokningar, skicka påminnelser och kommunicera angående behandlingar samt uppföljningar.

  • Utföra fakturering, hantera direktregleringar mot försäkringsbolag, sköta receptförskrivning och vid remiss.

  • Myndigheter som Jordbruksverket och Länsstyrelser

Rättslig grund för behandlingen Behandlingen av dina uppgifter baseras på följande grunder:

  • Samtycke: Vid registrering och kommunikation där du aktivt godkänner att vi använder dina uppgifter.

  • Avtalsförhållande: För att kunna genomföra de tjänster du anlitar oss för.

  • Rättsliga skyldigheter: För att uppfylla exempelvis bokföringslagar, krav på journalföring och andra juridiska förpliktelser.

Journalföring och lagring Enligt journalföringslagen måste personuppgifter registreras i samband med behandling och vård av djur. Detta innebär att:

  • Journaler och annan relaterad information sparas i minst fem år efter djurets senaste anteckning.

  • De registrerade personuppgifterna inkluderar, men är inte begränsade till, namn, adress, telefonnummer, personnummer samt eventuellt e-postadress. Genom att följa dessa riktlinjer säkerställs att all nödvändig information är dokumenterad och tillgänglig vid behov av myndigheter eller annan behörig instans.

Säkerhet och skydd Vi vidtar både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller otillåten bearbetning. Endast vidareutbildad och auktoriserad personal med ett arbetsrelaterat informationsbehov har tillgång till dina data.

Dina rättigheter Som djurägare har du rätt att:

  • Begära insyn i vilka uppgifter vi har registrerade om dig.

  • Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.

  • Begära radering av dina uppgifter, i den mån det är lämpligt och enligt lagstadgade krav (efter att den lagstadgade lagringstiden har uppnåtts).

  • Begära begränsning av behandlingen samt att invända mot viss bearbetning, exempelvis vid behandling för direktmarknadsföring.

Ändringar i policyn Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna policy vid behov. Den aktuella versionen publiceras på vår webbplats samt finns tillgänglig i kliniken vid förfrågan.

Kontaktinformation Vid frågor om denna GDPR-policy eller om du vill utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss.